Den godaste chokladkolapaj jag ätit !..

RECEPT!                          14 bitar

Ingredienser

200 g chokladkakor,Safari choklad cookies
75 g smör

Mörk chokladkola:

1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
0,5 tsk ättiksprit, 12%
50 g smör

Vit chokladkola:

1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
0,5 tsk ättiksprit, 12%
50 g smör

Gör så här:
1. Mixa kakorna till smulor i en matberedare. smält smöret och
häll i maberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en pajform med löstagbar botten.
Ställ kallt.

2. Mörk chokladkola:
Blanda grädde, socker,sirap och kakao i en kastrull och koka upp. låt koka ca 10 min till 120 grader. Dra kastrullen från värmen och rör i smör och ättiksprit. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.

3.Vitchokladkola:
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka i ca 10 min till 120 grader.

4.Hacka under tiden chokladen i mindre bitar. Dra kastrullen åt sidan och rör i smör och ättiksprit.
Häll genast över den på den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.


5. Inför serveringen är det gott om pajen ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över lite kakao. Servera gärna i små bitar då den är mycket mäktig. Bjud eventuellt vispad grädde till.


 P.S  Super god, och man kan trycka i sig stora bitar också utan problem, om man är väldigt sugen.

Kommentarer
Postat av: ansepanse

tyvärr är jag typ 1-diabetiker så jag läser inte ens receptet

2009-08-29 @ 19:15:18
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Gun

Åh den är så god. Jag brukar göra den ibland och gillar man kola så är den underbar! Men mäktig!:D

2009-08-29 @ 20:08:15
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Mindy

Ska göra denna paj en dag..ser så god ut..kram

2009-08-29 @ 20:10:20
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: anna

farligt god, jag har gett receptet till mannen, han började deregla, nu hoppas jag att han ska baka också!

2009-08-30 @ 19:25:24
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0