Nova scotia duck tollare ...


Jag träffade min mentor på brukshundsklubben,som erbjudit sitt kunnande om det skulle bli några problem eller frågor som jag inte kan svaren på. Mycket värdefullt. När jag ska hålla kurs i höst.
 Man ska ju inte bara utveckla och lära hunden utan det viktigaste är ägaren. Det sägs att det inte finns några hundproblem utan det är ägaren som har problem. Det är något att tänka på !!

Hon frågade om jag bestämt val av hundras än. Hon vet mitt velande mellan olika raser.
Då kom hon med ett mycket intressant alternativ, en Nova scotia duck tolling, eller ``Tollare´´.
Ju mer jag tänker på det , ju mer tror jag att det kan vara min nästa hund.

1) Tollaren mår bäst av en medveten ägare. Den behöver klara regler och ett nära förhållande till sin ägare.

2) Självförtroendet och egensinigheten hänger ihop med arbetskapaciteten. Behöver klara gränser. Annars kan en liten tollarvalp helt på egen hand knalla ut i världen med svansen i vädret.

3)En harmonisk tollare kan infria alla förväntningar på en mysig följsam familjehund.

4) Tollaren behöver både fysisk ovh mental stimulans.

5) Många tollare lyckas bra på lydnadsplan, i räddningsarbete, bevakning, spår och sök. Samt på agilityplan.

6)Tollaren behåller sin leklust och livsglädje långt upp i åren.


Hane: 48 - 51 cm.  20 - 23 kg.

Tik: 45 - 48 cm.  17 - 20 kg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0